Jak zaprojektować ulotkę reklamową w 7 prostych krokach

czwartek, listopada 12, 2015 Edwin Gawron 3 Komentarze

jak zaprojektować ulotkę

Stoisz przed zadaniem stworzenia papierowych materiałów marketingowych? Są one niezbędne w każdej firmie, więc jeśli jesteś grafikiem lub graficzką (bo nie grafiką przecież), wcześniej czy później dosięgnie Cię taka konieczność. Chcesz wiedzieć, jak zrobić projekt ulotki reklamowej? A może w jakim programie zrobić folder reklamowy? Oto kilka prostych kroków, które pomogą Ci zaprojektować ulotki oraz podpowiedzą, gdzie je tanio wydrukować. Uwaga: jest też bonus!

1. Pisanie tekstów marketingowych

Nie da się ukryć, że dystrybucja ulotek w takiej postaci, jaką dobrze znamy z przednich szyb naszych samochodów czy skrzynek na listy, ma niewiele wspólnego z popularną dziś personalizacją przekazu. Ale mimo wszystko nawet najprostszy tekst na najzwyklejszej ulotce jest pełnoprawnym komunikatem i należy mu się odpowiednia doza uwagi. Zaplanuj, do kogo kierujesz swój przekaz: plażowi imprezowicze, których chcesz poinformować o nowej dyskotece w Chałupach czy może poważni panowie z sumiastymi wąsami, którym chcesz sprzedać wielkie, żółte maszyny budowlane? Mów językiem odbiorcy, a zostaniesz zrozumiany. Po garść porad możesz również zajrzeć do tego wpisu o ulotkach.

2. Co powinno być na ulotce

Żelazne punkty zawartości każdej ulotki to: 
• duże, duże, jeszcze większe logo, zwykle na górze;
• nieco poniżej nagłówek - najczęściej motto firmy, główny zakres działalności lub info o konkretnej akcji marketingowej;
• wypunktowana, skrócona oferta firmowa, lista wybranych produktów, menu lub szczegóły reklamowanego eventu;
• dane kontaktowe: pełna nazwa firmy, adres, telefon, e-mail, strona www.

Często dodawane są także piktogramy odwołujące się do socialmedia, w rodzaju “polub nas na facebooku”. Niby wszystko w porządku, ale dobrze mieć na uwadze, że praktyka ta jest przeniesiona żywcem z webdesignu, a ikonki na ulotce raczej niczym nie klikniemy. Dlatego warto dodać obok kod QR z odnośnikiem do firmowego fanpage’a lub www. Tym, co na ulotkach sprawdza się za to niezawodnie, są mapki dojazdu wskazujące lokalizację firmy - szczególnie w gastronomii i usługach.

3. Jakie są formaty ulotek i dostępne papiery

Zawartość i postać komunikatu już ustalona? Skoro “surówka”, czy też, jak mówią inni “wkład” jest gotowy, pora dobrać do niego materialną postać. Dobra drukarnia internetowa umożliwia druk w wielu formatach: od A7 przez A6, A5, A4, do A3. Gramatura błyszczącego papieru kredowego, na którym drukowane są ulotki, wynosi od 130 g, przez 170 g, po 250 g. Wybrać proste czy składane? Zależy to w głównej mierze od miejsca potrzebnego na wkład. Koniecznie przejrzyj ofertę ulotek Viperprint. Choćby po to, żeby przed zaprojektowaniem sprawdzić, jakie są możliwości druku.

4. Layout design

Skłamałem w tytule wpisu. Większość kroków jest rzeczywiście dość prosta, ale ten akurat nie. Na temat dobrych praktyk projektowania graficznego można by napisać trzytomową powieść, tutaj skupmy się na kilku złotych zasadach.

Użyteczność
Nadrzędną funkcją ulotki jest funkcja informacyjna. Ma przedstawiać ofertę lub mówić o konkretnej promocji, musi zatem być czytelna i wyraziście eksponować komunikat.

Estetyka
W skrócie: nie kombinuj. Najlepsze są najprostsze rozwiązania, a mniej znaczy więcej (a ja się powtarzam, ale to naprawdę kluczowa sprawa). Natłok elementów, różnego typu ozdobniki, efekty specjalne etc. nie sprawią, że ulotka będzie bardziej atrakcyjna wizualnie, a jedynie mniej przystępna w odbiorze.

Architektura informacji
W przypadku ulotki to może pojęcie na wyrost, ale zdarzają się projekty, przy których do zagadnień rozmieszczenia zawartości, ścieżki informacyjnej czy podążania wzroku odbiorcy należy podejść z przemyślaną strategią.

5. Materiały zgromadzone - zaczynamy pracę

Więc tak. To kolejny punkt, który wcale prosty nie jest. Chociaż jeśli mamy dobrze zorganizowane dotychczasowe etapy, wcale nie musi to być droga przez mękę. Pozostaje wpasowanie się w przyjęty schemat kolorystyczny oraz parowanie fontów tak, aby tworzyły atrakcyjne kompozycje. Tu wszystko zależy od Twojej inwencji i umiejętności. W wypadku folderów firmowych projektowanych np. na potrzeby targów wystawienniczych jest nieco łatwiej, bo częściowo opierają się na zdjęciach dostarczonych przez klienta.

6. Zasady przygotowania projektu do druku

O tym, jakie są podstawowe zasady przygotowania do druku, pisaliśmy już na łamach naszego bloga. W przypadku ulotek należy zwrócić szczególną uwagę na bezpieczny odstęp tekstów od krawędzi. Im więcej treści, tym trudniej ją upchnąć, jednak balansowanie na granicy marginesu może się zemścić przyciętym tekstem.

7. Korekta

Błędy językowe - tego chciałby uniknąć każdy, ale zdarza się nawet najlepszym. Literówki, czeskie błędy i inne chochliki są tym trudniejsze do wychwycenia, im dłużej wpatrujesz się w projekt. Dlatego na koniec pracy poproś o korektę koleżankę z biurka obok lub inną osobę, której Miodek nie kojarzy się wyłącznie z Kubusiem Puchatkiem.
...
...
...
Jesteś tu jeszcze? Oto nagroda-niespodzianka dla wytrwałych czytelników. Wybór niebanalnych fontów zawierających polskie znaki ą, ę, ć, ś; a nawet ó do pobrania za darmo. Część z nich na pewno znajdzie doskonałe zastosowanie na ulotkach. Enjoy!

http://www.fontsquirrel.com/fonts/spinwerad
http://www.fontfabric.com/yarin-free-font/
http://jmn.pl/antykwa-torunska/
http://www.fontfabric.com/ph-free-fonts/
http://www.fontfabric.com/rafale-free-font/
http://www.dafont.com/scriptina-pro.font

Oprócz powyższych warto odwiedzać polski serwis Czcionki.com. Selekcja tutaj ma główne kryterium: tylko fonty z polskimi znakami.

3 komentarze:

  1. Bardzo dobry poradnik. Tym bardziej pomocny, że coraz częściej spotykany jest druk online ( jak np. wrocław drukarnia . Więc dobrze żeby rosła świadomość designerska wśród klientów :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny wpis. Wiele osób chce, aby wykonano mu jakieś usługi reklamowe, ale nie potrafi dokładnie sprecyzować swoich potrzeb oraz nie wie jak przebiega cały proces pracy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zastanawiam się, czy jest możliwość by otrzymać jakiś próbny wydruk zamawiając drukowanie online? Owszem cena internetowych drukarni jest atrakcyjniejsza, a poza tym realizują one zamówienia, których często nie chce podjąć się duża drukarnia, jednak każdy patrzy także na jakość

    OdpowiedzUsuń