Druk z kolorem dodatkowym. Jak zrobić biały poddruk?

wtorek, maja 24, 2016 Anonimowy 19 Komentarze


Ile kolorów jest potrzebnych do uzyskania pełnej palety barw w druku? To jasne, cztery: cyjan, magenta, yellow i black. Wiedzą to nawet początkujący graficy i detepowcy. Ale zdarzają się wypadki, gdy oprócz palety podstawowej drukujemy też kolorem dodatkowym. Kiedy sięgnąć po kolor dodatkowy i, przede wszystkim, jak prawidłowo przygotować go w programie graficznym? Zaraz się dowiecie.

Kolor dodatkowy. Kiedy i po co?

Zastosowanie druku pięcioma kolorami warunkowane jest najczęściej przez rodzaj podłoża. Farby drukarskie są półtransparentne, więc gdy trafiają na podłoże inne niż biały papier, mieszają się z barwą podłoża. O ile na przezroczystych tworzywach sztucznych wydrukowane kolory będą po prostu „bledsze”, a cały wydruk prześwitujący, o tyle kolorowe papiery ozdobne mogą już znacząco wpłynąć na kolorystykę wydruku.

Przypomnij sobie zabawę z farbkami plakatowymi w podstawówce i to, jak farby potrafią mieszać się ze sobą i nakładać na kolor podłoża. Oczywiście uzyskane efekty mogą wynikać ze świadomego założenia, jednak przyjmijmy, że chcemy zachować kolorystykę CMYK niezależnie od podłoża. 

Co teraz? Z pomocą przychodzi nam możliwość druku z kolorem dodatkowym, np. białym, który „odetnie” dla nas podłoże tak, aby pozostałe farby CMYK zachowywały się jak na białym papierze. Zasada działania jest prosta. Najpierw drukowana jest farba biała, a następnie na nią nakładane są kolejne kolory CMYK. Innym zastosowaniem jest np. druk tylko kolorem białym na papierach czarnych i ogólnie tych o ciemnej barwie. Takie połączenie pozwala uzyskać bardzo elegancki efekt, który zachwyci niejednego wymagającego klienta.

Możliwości druku z dodatkowym kolorem jest bardzo wiele. W ViperPrint możesz także wydrukować wizytówki na podłożu przezroczystym wszystkimi kolorami CMYK plus kolorem białym. Na stronie produktu wybierasz parametr Biały kolor TAK, upewniasz się, że linia produktu to Plastic przezroczysty, wybierasz nakład i wgrywasz plik.


Nie masz jeszcze pliku? Żaden problem – zobacz, jak łatwo stworzyć projekt w Twoim programie graficznym.

Tutorial

Na potrzeby tego tutorialu zajmiemy się projektem jednej z próbek, które udostępnia na stronie nasza drukarnia internetowa.




Etap tworzenia dokumentu i przygotowywania projektu wygląda podobnie we wszystkich programach graficznych.
1. Utwórz nowy dokument o pożądanych wymiarach (np. 90x50 mm), plus spady po 2 mm. Pamiętaj o podstawowych zasadach przygotowania pracy do druku, o których pisaliśmy tutaj: Drukujesz pierwszy raz? Plik do druku od podstaw cz. I.

2. Twórz swój projekt, od razu mając na uwadze, które elementy zamierzasz wyróżnić kolorem białym. W naszym przypadku będą to logo „Coffee House”, filiżanka i opis na dole wizytówki.

3. Zaznacz te obiekty, a następnie skopiuj i wklej dokładnie w tym samym miejscu na nową warstwę. W Twoim projekcie powinny teraz być dwie warstwy: na dole warstwa zawierająca grafikę do druku CMYK oraz nad nią warstwa z grafiką przeznaczoną do druku kolorem białym – nazwij ją White.


4. Do druku kolorem specjalnym nadaje się tylko grafika wektorowa (tylko dla niej możemy zadać kolor wypełnienia). Logo i opis to wektory, ale niestety filiżanka to fragment całej kompozycji w postaci bitmapy. Czeka nas teraz trochę pracy – trzeba obrysować filiżankę narzędziem Pen do pożądanego kształtu.


5. Gdy mamy już kształt filiżanki, usuwamy bitmapy. Na warstwie White zostaje tylko grafika wektorowa o jednolitym wypełnieniu i obrysie np. C15/M0/Y0/K0.

6. Aby program RIP-ujący w drukarni prawidłowo odróżnił grafikę drukowaną białą farbą od pozostałej, musimy utworzyć dla niej kolor specjalny White (pisane wielką literą). Najprościej wykonuje się to w programie Adobe Illustrator:

• Z menu wybierz Okno, a następnie Próbki, by wywołać panel Próbki;

• Zaznacz wszystkie obiekty na warstwie White (dzięki temu zostaną one automatycznie wypełnione nowym kolorem), a następnie z menu panelu Próbki wybierz Nowa próbka;

• W oknie, które się pojawiło, wpisz nazwę próbki White (wciąż obowiązkowo pisane wielką literą);

• Zmień typ koloru z podstawowego na Kolor dodatkowy;

• Zmień wartości CMYK np. na C15/M0/Y0/K0 (o ile nie zrobiłeś tego wcześniej);

• Kliknij Ok – to już, kolor dodatkowy został utworzony!


7. W programie InDesign sprawa wygląda bardzo podobnie, jako że jest to program ze stajni Adobe

8. Aby uzyskać to samo w programie Corel, trzeba wykonać kilka operacji więcej. Nie martw się – i tutaj poradzisz sobie bez problemu (opis dla wersji programu X5):

• Z menu programu wybierz Narzędzia, a następnie Edytor palet. W oknie, które się pojawiło, wybierz z listy rozwijanej Palety użytkownika, a następnie Niestandardowe kolory dodatkowe;


• Po prawej stronie tego samego okna jest kilka przycisków – kliknij Dodaj kolor. Pojawi się kolejne okno...


• Przełącz się na zakładkę Modele i wprowadź wartości CMYK np. C15/M0/Y0/K0;

• Kliknij przycisk na dole: Dodaj do palety – a następnie kliknij Zamknij.


9. Jeśli w programach Ilustrator i InDesign podczas tworzenia nowych próbek zostały zaznaczone obiekty, zostaną one automatycznie wypełnione nowym kolorem. W programie Corel niestety musisz zaznaczyć obiekty, kliknąć narzędzie Wypełnienie, a następnie odszukać na liście próbek swój kolor White.


10. Gdy wszystkie obiekty mają już właściwe wypełnienia i obrysy, pozostaje zadać im jeszcze atrybut Overprint (nadrukuj), aby nie „czyściły” pod sobą warstwy CMYK.

• W Ilustratorze wybieramy menu Okno i Atrybuty, aby wywołać panel. Następnie zaznaczamy Nadruk wypełnienia i Nadruk obrysu;


• W InDesign wygląda to podobnie, z tym że z menu Okno wybieramy najpierw Wyjście i dopiero z niego Atrybuty;

• W programie Corel, mając zaznaczone obiekty, klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy Nadrukuj wypełnienie i Nadrukuj obrys.


11. Jedyne, co pozostało, to zapisać plik do PDF, aby mógł być przekazany do druku w drukarni. O tym, jak stworzyć PDF do druku pisaliśmy tutaj: Drukujesz pierwszy raz? Plik do druku od podstaw cz. II.

Sprawdź, czy wszystko poszło dobrze

Przed złożeniem zamówienia i przesłaniem pliku do drukarni warto jeszcze dla pewności sprawdzić swój projekt. Najlepszy do tego celu będzie Adobe Acrobat. To profesjonalne narzędzie oferuje wiele możliwości inspekcji gotowego pliku, w tym właśnie sprawdzenie podglądu rozbarwień kolorystycznych.

1. Otwieramy PDF za pomocą Acrobata i kolejno wybieramy z menu Widok > Narzędzia > Drukowanie. Następnie klikamy na Podgląd wyjściowy.

2. Przesuwamy okno, które właśnie się pojawiło, tak aby nie zasłaniało projektu. Na początek zaznaczamy Symuluj nadruk, aby upewnić się, że kolor White będzie drukowany pod CMYK-iem.

3. Wybieramy profil symulacji zgodny z profilem naszej drukarni np. Coated FOGRA 39, a następnie odłączamy podgląd klisz podstawowych, żeby zobaczyć sam kolor White – zostanie wyświetlony na czarno.


4. W analogiczny sposób można sprawdzić, jak będą wyglądać kolory CMYK po wyłączeniu dodatkowego White.


Tips & tricks

1. Do poddruku nadaje się tylko grafika wektorowa. Jeśli w Twoim projekcie znajdują się obrazy, musisz je obrysować do kształtu wektorowego i usunąć z warstwy White.

2. Drukarnie odradzają poddruk małych napisów i innych drobnych elementów. Jeśli w Twoim projekcie są malutkie litery, zrezygnuj z poddruku dla nich. Pasowanie nie zawsze jest idealne, przez co kolor biały może „wystawać” na krawędziach liter.

3. Kolor specjalny musi nazywać się dokładnie White (pisane wielką literą). RIP w drukarni jest zaprogramowany na rozpoznawanie koloru dodatkowego właśnie w takim zapisie. Kolor „white” lub „Bjauy” zostanie zignorowany przez program.

4. Grafika drukowana białą farbą w projekcie musi znajdować się nad grafiką CMYK i mieć zadany Overprint (nadruk) dla wypełnienia i obrysu – dzięki temu cały projekt zostanie prawidłowo wydrukowany.

5. Drukarnie zalecają jednolity zadruk białą farbą. Jednak jeśli w Twoim projekcie są przewidziane przejścia tonalne, to są one możliwe w pełnym zakresie 0-100%. Warto jednak wspomóc się wzornikiem podłoży, żeby dostosować projekt do pożądanego efektu.

Jak widzisz, projekt przezroczystej wizytówki nie jest wcale tak trudny, jak mogłoby się wydawać. Techniczne możliwości najlepszych drukarni internetowych (takich jak ViperPrint, ma się rozumieć) dają niemal nieograniczone pole do popisu. Wszystko zależy od Twojej pomysłowości!

19 komentarzy:

  1. Bardzo fajny artykuł. Znowu się czegoś nowego dowiedziałem :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy artykuł, na pewno skorzystam z porad :)

    OdpowiedzUsuń
  3. zajefajna instrukcja ! dupe mi Pan uratował...

    OdpowiedzUsuń
  4. Odpowiednia reklama Lublin to idealny sposób na poprawienie pozycji przedsiębiorstwa oraz zdobycie większej ilości klientów. Z jej pomocą można zwiększyć swoje dochody i osiągnąć sukces.
    reklama lublin

    OdpowiedzUsuń
  5. Polecamy www.ccsdruk.pl. To firma, która ma spore doświadczenie!

    OdpowiedzUsuń
  6. Polecam www.drukarniacreative.pl

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo fajny projekt. Ciekaw jestem jak by to wyglądało jeśli chodzi o koszulki reklamowe. Tego typu nadruki znakomicie sprawdzają się ubraniach ponieważ mają bardzo fajny design. PS. bardzo fajny wpis, czekam na więcej! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. W pracy w biurze pomagają mi takie urządzenia jak kserokopiarka, drukarka, niszczarka, a także gilotyna i trymer https://somax.eu/47-gilotyny-i-trymery. Wymienione akcesoria bardzo przydają się zwłaszcza gdy musimy gospodarować duża ilością firmowych dokumentów.

    OdpowiedzUsuń
  9. Akurat z tym nie mam problemów i wydruki kolorowe robię praktycznie codziennie w mojej pracy. Ostatnio nawet na swoich pracach zacząłem przystawiać stemple https://www.maxsc.com.pl/pieczatki-2/stempel-do-laku-referentka/ wraz z lakiem, gdyż takie zlecenie chciał klient.

    OdpowiedzUsuń
  10. Projekt prezentuje się bardzo ciekawie. Dobrze napisany poradnikowo artykuł

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetne projekty oraz jakość wydruku - www.ccsdruk.pl. To drukarnia godna polecenia!

    OdpowiedzUsuń
  12. Jakie tonery do drukarek laserowych najlepiej wybrać, żeby jakość wydruku była wysoka właśnie w przypadku większych rozdzielczości i kolorowych obrazków?

    OdpowiedzUsuń
  13. Szybka i bezproblemowa realizacja – tylko dzięki www.ccsdruk.pl!

    OdpowiedzUsuń
  14. Prowadzę własną firmę od wielu lat i zdaję sobie sprawę z tego, jak ważna jest obecnie reklama, dlatego wszystkim zainteresowanym tematem polecam artykuł https://bydgoszcz24.pl/pl/12_biznes/25261_dlaczego-ulotki-sie-zle-kojarza.html . Co sądzicie o ich poradach?

    OdpowiedzUsuń
  15. Rzeczywiście wiele artykułów reklamowych wychodzi spod ręki drukarni. Świetną ofertę pod tym względem ma drukarnia Warszawa , od etykiet, naklejek, po druk wielkoformatowy - znaleźć tu można dosłownie wszystko co można śmiało wykorzystać w reklamie lokalnej

    OdpowiedzUsuń